Dlaczego pani pracująca na stanowisku sprzedawcy w osiedlowym kiosku powinna znać choć podstawy rachunkowości

Dlaczego pani pracująca na stanowisku sprzedawcy w osiedlowym kiosku powinna znać choć podstawy rachunkowości

Kiedy ustawodawca zmienił prawo i zobligował zarządców niewielkich kiosków do zakupienia kas fiskalnych, to wielu sprzedawców zastanawiało się, w jaki sposób sprawnie obsłużyć klientów spieszących się na autobus – przecież każdej dwudziestolatce kupującej w pośpiechu miesięcznik należy wydrukować i wręczyć paragon. Polacy z zasady nie biorą paragonów, zatem ów problem niejako sam się rozwiązał. Jednak osoba zatrudniona w kiosku musi mieć o dużo większą wiedzę, dalece wykraczającą poza, tak czy owak, w miarę prostą umiejętność obsługi kasy.

sklep

Autor: Engyles
Źródło: http://www.flickr.com
Każdy sprzedawca przed podjęciem pracy powinien zaliczyć odpowiedni kurs, żeby uzupełnić swoją wiedzę lub zdobyć zupełnie nowe umiejętności. Osoba zatrudniona w kiosku musi przecież umieć obsłużyć terminal płatniczy, a także znać chociażby elementarne zasady przeprowadzania inwentaryzacji. Dodatkowo profesjonalny sprzedawca umie uzupełnić druk faktury vat oraz wystawić rachunek. Nawet jeżeli w kiosku tego typu kompetencje nie są potrzebne, to dzięki wiedzy encyklopedycznej można łatwo zauważyć ewentualne błędy w rachunkach otrzymanych od np. dostawców.

W kioskach nabywamy nieduże artykuły, więc wystarcza nam najzwyklejszy paragon, a niemal zawsze i on, jak już wspomnieliśmy, bywa niepotrzebny. Jednakże każdy sprzedawca powinien czuć się zobowiązany do poznania zasad, jakie obowiązują w handlu i zostały ujęte w rozporządzeniach. O ile kwestia wystawiania paragonów jest raczej oczywista, o tyle faktura na podstawie paragonu może być powodem zakłopotania mniej wykwalifikowanej ekspedientki, nawet jeśli wystawienie takiego dokumentu przekracza jej kompetencje. A o wydrukowanie faktury może w końcu poprosić trzydziestolatka, która zakupiła doładowanie do telefonu.

Kto planuje znaleźć zatrudnienie jako sprzedawca w osiedlowym kiosku, ten powinien jeszcze na etapie rekrutacji wyróżnić się niemałą wiedzą, tak z obszaru finansów, jak i szeroko pojętego handlu. Jeśli kandydatka bardzo dobrze wie, komu przysługuje ulga na kasę fiskalną (więcej tu) lub potrafi szczegółowo opisać proces reklamacji towarów i wskazać sytuacje, w jakich klient może ubiegać o wymianę danego artykułu, to ma bez dwóch zdań o dużo większe szanse niż mniej doświadczona konkurentka. A w obecnych czasach kompetentny ekspedient jest niczym skarb, bo po części od jego umiejętności jest uzależniona wysokość utargów.